mbokani

Taking the piss - Dag 3

Kategori: Allmänt

Vaknade på torsdagen av att klockan ringde ca 10.45, drygt 10 timmars oavbruten sömn - välbehövligt! Jag visste inte när man senast skulle ha checkat ut så jag siktade på 11. Tog resans första dusch, packade ihop mina pinaler och begav mig. Fick en halv utskällning av kvinnan i receptionen för att jag frågade var frukosten serverades (frukost ingick men man fick den via en kupong som man lämnade på ett fik i närheten), det var nästan så att man ville be om ursäkt för att man bott där. 

Jag gick iallafall ner på fiket, åt mina två brödskivor och någon slags marmelad innan jag med god marginal till flygets avgång begav mig ut på en mindre upptäcktsfärd i Madrid. Skulle ta flygbussen från Plaza Cibeles men visste inte hur jag skulle ta mig dit, det var i alla fall inte promenadavstånd i min värld. Tänkte ta bussen pga trevligare än t.ex. tunnelbanan. På tredje hållplatsen som jag såg så hittade jag en buss som gick till Plaza Cibeles. Hade helt slut på € och jag utgick från att mitt Jojo-kort inte skulle fungera, så jag fick ta ut några tior i närmaste bankomat (som jag hittade till tack vare en kortare charaduppvisning med en grupp icke-engelsktalande hotellanställda kvinnor på rökpaus utanför ett hotell).
 
När jag klev på bussen och lämnade fram 20€ för att betala de 1.50 som resan kostade så blev busschuaffören allt annat än glad. Återigen så ville jag sjunka genom jorden, be om ursäkt för hela min avskyvärda existens och mitt fruktansvärt ogenomtänkta beslut att ta ledigt från mitt jobb för att åka och spendera mina surt förvärvade slantar i de stackars spanjorernas land. Tack och lov var busschauffören storsint nog att ta emot mina pengar och låta mig utnyttja Madrids publika transportnät. 

Till slut skumpade vi iväg på denna buss, jag med blicken spänd på den digitala skärmen med "proxima parada" på då jag inte hade en aning om hur långt bort min hållplats var. Till slut hade det gått mer än väl en halvtimme och bussen stannade till på det som verkade vara ändhållplatsen. Jag gick fram och frågade busschauffören om Plaza Cibeles, han visade med mig ut till hållplatsen och efter ännu en runda charader så förstod jag att jag hade hoppat på rätt buss, fast i fel riktning. Jag kanske borde klarat tolka chaufförens dova grymtande på ett bättre sätt när jag hoppade på och frågade: "Plaza Cibeles?"..?

Hur som helst, bussen jag satt på skulle köra tillbaka på samma linje bara några minuter senare, så det var ju inte hela världen. Däremot trodde jag inte mina öron när han ville att jag skulle betala för resan en gång till, men jag borde väl egentligen inte blivit förvånad... Efter många om och men kom jag iallafall fram till Plaza Cibeles som visade sig ligga bara några minuter från min ursprungliga hållplats. 

Väl där kände jag att jag ändå hade gott om tid innan avfärd så jag satte mig och tog en lunch i de finare kvarteren bara ett stenkast från busshållsplatsen. Tog en Salmorejo till förrätt, någon slags kall soppa som var rätt god. Huvudrätt var någon form av kött på någon form av potatismos och någon form av sås - väldigt gott. Alltsammans sköljdes givetvis ner med en uno cerveza grande por favor innan jag betalade notan och gick mot hållplatsen.

Bussen ut till flygplatsen var smidig och billig, kom igenom säkerhetskontrollen med drygt 1.5 timme kvar till avfärd. Då fick det bli en ordinär sallad till förrätt och en lika ordinär burgare, nedsköljt av...ja, ni har nog hajat vid det här laget att det inte var nykterhetsrörelsens räkning som jag var på resande fot för.

Flyget flöt på som det skulle, likaså tåget in till Victoria från Gatwick. Den preliminära planen var att jag och syrran skulle ut till White Hart Lane och kolla Tottenham-Asteras Tripoli i Europa League 20.05, men de små marginaler jag hade tillgodo försvann i ett drygt 20 minuters långt tunnelbanestopp mellan Warren Street och Euston. En kombination av att syrran ville mötas upp vid Finsbury Park istället för Seven Sisters (tidsmässigt omöjligt), nyss nämnda systers vad det verkade måttliga intresse för matchen och att jag var lite nojig för en annalkande förkylning gjorde att jag bestämde mig för att möta upp syrran för några stillsamma pints på World's End i Finsbury Park istället. Där fick jag trots allt ändå se Lamelas sinnessjuka golazo och av en tillfällighet så arrangerades det ett pub quiz, så det var inte ren misär att jag missade en 5-1:a och därmed sänkte resans målsnitt en aning. Resultatet i pub quizet var tyvärr inget att skriva hem om (så gör jag det ändå lol), en hyfsad 6:e plats av 9 deltagande lag. Lite plåster på såren var att det vinnande laget valde jackpotvägen men bommade sista frågan och gick därmed hem lika lottlösa som oss andra. Haha, losers!

På hemvägen stannade vi till vid en pizzeria i Finsbury Park som jag definitivt ska ta med min framtida ex-fru till. Jag tryckte marinerat fläskfilé på en bädd av sallad, ackompanjerat av en Birra Morretti på fat. Sen åkte vi lite småluriga hem till syrrans nya boende, som f.ö. verkar vara det överlägset bästa av de 83 hon avverkat sedan flytten till London för drygt ett decennium sedan.

KOMMENTARER:

  • Dave säger:
    2014-10-28 | 20:03:07

    ähh, sämsta jag läst!

  • Odeholm säger:
    2014-10-28 | 20:03:53

    loser

  • mårten säger:
    2014-10-28 | 20:04:29

    skit i vad dom andra säger, jag gillade den iaf

  • flu säger:
    2014-10-28 | 20:05:17

    du håller käften mårten!!! du me Conny!!!

  • cappe säger:
    2014-10-28 | 20:06:35

    haha alltså fyfan vad dåligt skrivet. "uno" serveza??? UNA ditt stolpskott! äckel

  • Ayia Napa 15 säger:
    2014-10-28 | 20:07:39

    DUUU SKALL INTE MED DITT STORA SVIN!!!

  • elias säger:
    2014-10-28 | 20:38:19

    äh denna blogg besöker man inte igen

Kommentera inlägget här: