mbokani

9.0

Kategori: Allmänt

Jaha, var börjar man? Jag började iaf hos mina goda vänner och nära affärspartners inne på Häljarps Pizzeria, ungefär en halvtimme innan den rent logistiska resan (den mentala och själsliga diton började dagen efter 8.0) mot Helsingör. 
 
 
Ca 15.30 marscherade majoriteten av ett glatt, oskuldsfullt och välartat gäng med grabbar i sina bästa år in på "Biljarden" vid Helsingörs torg. Där valde de flesta att inmundiga några öl och kanske ett par små fräcka. Stämningen var god och det låg en spänd förväntan i luften inför vad som väntade. Strax innan 18-tiden spatserade vi i samlad trupp genom Helsingörs gator för att nå kvällens huvudmål; Old Irish Pub. Gruppfoto är ju en självklarhet vid denna typen av tillfällen, men eftersom alla gärna vill vara med på detta förevigande så fick själva fotograferingen överlämnas till en random medelålders kvinna utanför OIP. Med facit i hand kanske inte kvällens bästa beslut (vilket iofs kanske inte säger så mycket):
 
 
Till kvinnans försvar så var kanske inte motivet 100% sansat, synkroniserat, stillastående och samarbetsvilligt heller...
 
Mellan 18-20 gick vi loss på det uppdukade julbordet, samtidigt som det var fria fatöl, såklart någon form av "tipping point" för vad som komma skulle. Efter sång, mat och dryck så förflyttade vi oss in till den intilliggande salongen, den stora salen och dansgolvet fick bara ytterst sporadiska och korta visiter under återstoden av kvällen. 
 
#utseendegoals
 
På grund av ett olyckligt missöde så var vi en mindre grupp som "valde" att lämna OIP, med sikte på det svenska fastlandet. Tyvärr missade vi båten med minsta möjliga marginal och fick därför vänta i en hel timme på nästa. Inte den mest upplyftande och entusiastiska timmen i världshistorien kanske, men så här i backspegeln så kan man nog drista sig till att säga att det var välbehövligt (tur att dom inte har fria fatöl i Scandlines-terminalen)...
 
#busfrö
 
Efter båtfärden, en kisspaus och en fantastiskt originell rulltrappeincident så var nog ingen gladare än Knutpunktens ordningsvakter att vårt lilla sällskap på 5-6 personer begav oss söderut medelst taxi. Pånyttfödda och pulserande Tagés var såklart den självklara destinationen. Där uppehöll vi oss under kvällens två sista timmar och tyvärr är minnesbilderna något suddiga, men jag är ganska säker på att jag hade en fantastisk vistelse hos min goda granne.
 
Här är det. Det fruktade bankkortet som är så laddat att det borde komma med en varningsskylt om explosionsrisk... När det viftas med detta så brottas nästan bartendrarna om vem som ska få expeditera och vaska denna sanslöst rika människas groggar. 
 
Snoken & Klotet - ett barnprogram snart på en TV-kanal nära dig
 
#favoriter
 
Efter Tagés blev det en snabbvisit på 261 och halvan för att investera i en kebabtallrik. Inte förrän jag kommit upp till min lägenhet så märkte jag att jag inte fått någon sås, vilket förstås är ett fulllständigt haveri när det rör sig om en kebabtallrik. Det blev något torrt och smaklöst, men man tar ju givetvis inga fångar när det kommer till nattamat efter Julfest 9.0, speciellt inte när man sitter som en något överviktig Gollum i sin ungkarlslya, full som ett ägg och funderar över varför man inte kan få vara Elias Magnusson bara för en dag.
 
Kvällen gick sedan från nästintill perfekt till något som man hade kunnat skriva poesi (eller blogg) om, när Snoken hörde av sig för att meddela att han blivit utelåst. Han kom förbi med en sådan självklarhet, ett gott humör och introducerade mig för världens bästa Instagram-konto (@konsultdojan). Vi däckade snart på soffan, naturligtvis ackompanjerade, som brukligt, av Baby och Dannys fantastiska kärlekshistoria på Kellermann's.
 
Vill avslutningsvis rikta ett stort tack, och ett minst lika stort förlåt, till alla som kom i min/vår väg igår. Snart 10.0. Vamos!
 
xoxo
 
EDIT: Pga lycka, trötthet och bakfylla så har jag glömt att omnämna den kanske allra mest inflytelserika personen för min 9.0. Anton Ekvall var en titan, i ordets alla möjliga bemärkelser, under gårdagen. Till en början (som alltid); rolig, trevlig och saklig. Framåt småtimmarna mer buzzing, okrönt danskonung och framförallt en osjälvisk hjälte. Kudos!
Kommentera inlägget här: